Kameraet er aldrig objektivt

De to meget forskellige dokumentarer 'Flugt' og 'Kandis for livet' har fornyet diskussionen om dokumentargenren. Men hvad er det, der er så fascinerende ved netop disse to dokumentarer? Det har Tænketanken set nærmere på.

To danske dokumentarfilm har fået stor opmærksomhed på det seneste.

Natten til mandag har Flugt af Jonas Poher Rasmussen, som den første dokumentarfilm nogensinde, chancen for at vinde hele tre Oscars. I den animerede dokumentar Flugt følger vi Amin, der fortæller sin historie om, hvordan han flygtede fra Afghanistan til Danmark, da han var dreng. Filmen er både nomineret til Bedste Animerede Film, Bedste Dokumentarfilm og Bedste Internationale Film.

Herhjemme har en anden dokumentar skabt debat: Jesper Dalgaards Kandis for livet, der skildrer en gruppe danskeres forhold til dansktop-sanger Johnny Hansen fra bandet Kandis. Bl.a. har filmen fået kritik for at være iscenesat.

Men hvornår er en dokumentar iscenesat eller autentisk? Hvad er reglerne, og hvor går grænsen? Det spørgsmål stiller Andrew Davidson i denne uges udgave Tænketanken, hvor han ser nærmere på de to meget forskellige dokumentarer sammen med kunsthistoriker Peter Ole Pedersen.

BIOGRAFIER

Vid&Sans
Podcastredaktør på Vid&Sans’ søstermedie Videnslyd og fast bidragyder til Vid&Sans.
Kunsthistoriker og museumsinspektør
Peter Ole Pedersen er kunsthistoriker og museumsinspektør ved Vejle Kunstmuseum. Han har forsket i dokumentarisme og dokumentarhistorie både i perspektiv af samtidskunst og filmkunst. Fokus i Peter Ole Pedersens forskning er på, hvordan dokumentar iscenesættes, og hvad det gør ved vores oplevelse af virkeligheden, når vi oplever den gennem kunst og medier.

ANBEFALET TIL DIG

Menu