Teknologi & Univers
Billede: Roger Kisby/Scanpix/Ritzau Illustration: Ruth-Anne Degn Dausell

Ny porno-platform ændrer vores medieadfærd – igen

Online-platformen Onlyfans er vokset til det tidobbelte under pandemien. Det er et varsel om en helt ny måde at bruge sociale medier på.

Teknologi & Univers
Billede: Roger Kisby/Scanpix/Ritzau Illustration: Ruth-Anne Degn Dausell

Det sociale medie Onlyfans har været én af corona-pandemiens helt store vindere. På under to år er antallet af brugere mere end tidoblet til over 100 millioner.

Succesen er på en måde nem at forklare. Platformen har mere lempelige regler for nøgenhed, og den er derfor blevet en magnet for vovet og pornografisk indhold, leveret af strippere, modeller, pornoskuespillere og glade amatører. På den måde adskiller den sig tydeligt fra sociale mainstream-medier som Facebook og Instagram.

Onlyfans’ hastige fremgang vidner også om nogle større tendenser, der kommer til at sætte deres præg på fremtidens sociale medier.
Det er budskabet fra Louise Yung Nielsen, lektor i medievidenskab på Roskilde Universitet. Hun ser Onlyfans som et tegn på ny form for medieforbrug, der er mere direkte og kommercielt.

”Når Onlyfans er så populært, handler det bl.a. om tre ting: Øget kommercialisering, øget personalisering og øgede muligheder for at opdyrke store nichemarkeder,” siger hun.

Vi har meget at takke porno for

Der kan være god grund til at interessere sig for, hvor pornobranchen bevæger sig hen.

Historisk har pornoindustrien været en af de mest afgørende motorer for at drive nye teknologier frem. Det var pornoen, der tilbage i 1980’erne afgjorde slaget mellem de to konkurrerende video-formater VHS og Betamax. VHS-bånd kunne indeholde længere videoer, så det var dem, pornoproducenterne satsede på.

Og når vi i dag kan streame film online eller betale med dankort på internettet, har vi bl.a. pornoindustrien at takke. De digitale muligheder var måske nok kommet alligevel, men det er pornoens pionerer, der har sikret deres udbredelse – og sat tempoet.

I dag er online-platforme som Onlyfans igen ved at flytte grænserne, bl.a. mellem det personlige og det kommercielle.

“Vi har længe kendt til fænomenet, at bloggere tjener penge på at levere indhold til deres følgere. Udviklingen er accelereret med influencers på de sociale medieplatforme. Men influencere har hidtil været nødt til at være mere stuerene, fordi indtjeningsmodellen byggede på kommercielt samarbejde med virksomheder og brands. De skulle ikke bare være attraktive for deres følgere, men også deres kommercielle partnere,” siger Louise Yung Nielsen.

”På Onlyfans skal de kun tilfredsstille deres følgere, og det skaber en helt anden logik i måden, indhold skabes på. Onlyfans har lavet en medieplatform, hvor relationen mellem indholdsskabere og følgere står i centrum: Følgerne kan købe særlige ydelser, tegne et abonnement eller efterspørge bestemt indhold. Der bliver således ikke lagt skjul på, at det er en økonomisk transaktion. Det skaber en mere direkte relation.”

I sensommeren bedyrede Onlyfans faktisk, at alt pornografisk materiale skulle væk fra platformen – bl.a. på grund af bekymring blandt investorerne. Men efter stort pres fra brugerne, og i særdeleshed porno-aktørerne, blev planerne droppet igen. Siden er populariteten efter sigende steget endnu mere.

På Onlyfans får du en personlig relation til pornoskuespilleren

De sociale mediers fremvækst siden 00’erne har radikalt ændret vores måde at bruge medier på.

“Med Facebook blev det op til os selv, hvad vi gerne vil forbruge af indhold. Ens feed består af indhold, som man gerne vil associeres eller identificeres med, altså også holdninger og værdier,” siger Louise Yung Nielsen.

Onlyfans bygger på samme indholdsmodel. Men det skaber også en ny relation mellem producent og bruger. 

Den enkeltes behov for at opbygge relationer er en af grundene til, at Onlyfans oplever en stor stigning af brugere netop nu, mener Louise Yung Nielsen:

“Jeg tror, at vi i langt højere grad end tidligere efterspørger en mere personlig tilgang, hvor vi har en mere direkte relation til dem, der producerer det indhold, vi forbruger. Vi vil gerne føle os tæt på dem og opleve en nærhed eller intimitet.”

Her adskiller Onlyfans sig fra den måde, porno hidtil er blevet formidlet og brugt på.

“Intimiteten skabes gennem kunderelationen. På Onlyfans kommunikerer du direkte med pornoskuespilleren. Det giver en følelse af relation, som du ikke vil få, hvis du bare betalte for en pornofilm,” siger hun.

”Samtidig vælger du på Onlyfans at følge bestemte personer, som du over tid opbygger en relation med. I virkeligheden kan det sammenlignes med kendiskulturen, hvor man følger med i de kendte menneskers liv, og på den måde oplever, at man er forbundet.”

Onlyfans omfavner seksuelle minoriteter

Den direkte kontakt mellem indholdsproducenter og brugere gør også, at man kan få sine niche-behov opfyldt.

“I den store pornoindustri, der laver film til masserne, er det måske ikke alle, der føler sig repræsenteret. Men dér går Onlyfans ind og tilbyder en mulighed for seksuelle minoriteter, uanset om det er LGBT+, tykaktivister eller noget helt tredje,” siger Louise Yung Nielsen.

Udviklingen ses også på andre, mere stuerene platforme, hvor man har mulighed for at dyrke nicherne inden for podcasts, musik, nyhedsbreve eller gaming.

Også på sites som Patreon, Substack og Twitch er antallet af brugere eksploderet under pandemien, men Onlyfans har taget det største spring. Måske fordi sex er det, der sælger – og driver nye teknologier frem?

BIOGRAFIER

Vid&Sans
Journalist på Vid&Sans. Skriver om teknologi, univers og samfund
Lektor, Roskilde Universitet
Lektor i medievidenskab ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Louise Yung Nielsen forsker i digitale medier med særlige fokuspunkter inden for digital kultur, influencers og internet celebrities, digitale kroppe, platformsøkonomi og affektivt arbejde..

ANBEFALET TIL DIG

Menu