Kunst & kultur
Foto: Ritzau/Scanpix. Illustration: Gita Emilie Sitanala Andersen

Fra sangkonkurrence til symbolpolitisk slagmark

Det krigshærgede Ukraine er blandt favoritterne til at vinde Det Europæiske Melodi Grand Prix på lørdag. Og det er ikke tilfældigt. Den erklæret upolitiske sangkonkurrence har altid været syltet ind i politiske interesser på kryds og tværs af Europa.

Kunst & kultur
Foto: Ritzau/Scanpix. Illustration: Gita Emilie Sitanala Andersen

Krigen i Ukraine kaster et helt særligt skær over det Europæiske Melodi Grand Prix på lørdag. Rusland er udelukket fra konkurrencen efter pres fra bl.a. Danmark og en halv snes andre lande, og den internationale sympatibølge har pludselig gjort det ukrainske bidrag til én af favoritterne.

Men det er langtfra første gang, at politik og politiske konflikter sætter deres præg på The Eurovision Song Contest, som konkurrencen officielt hedder.

Tænketanken har i denne uge besøg af en vaskeægte grandprix-forsker: Lisanne Wilken, der er lektor i europastudier på Aarhus Universitet, har bl.a. forsket i sangkonkurrencens kulturpolitiske betydning under Den Kolde Krig.

På godt og ondt har det årlige grandprix-slag altid været en prisme for de internationale relationer i Europa. Konkurrencen er demonstrativt upolitisk, men netop derfor er den så velegnet som platform for symbolpolitik og national imagepleje, påpeger Lisanne Wilken.

Maja Jensen har mødt hende til en snak om magt og musik, konflikter og kultur gennem grandprix-historien.

Lyt til os der, hvor du lytter til dine podcast
Der kan du også lytte til tidligere afsnit af Tænketanken

BIOGRAFIER

Vid&Sans
Journalist og lydredaktør på Vid&Sans. Vært på podcasten Tænketanken og producer af al bærende lyd.
Lektor, Aarhus Universitet
Lisanne Wilken er lektor i Europastudier på Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet. I sin forskning beskæftiger hun sig bl.a. med den franske sociolog Pierre Bourdieu samt Det Internationale Melodi Grand Prix.

ANBEFALET TIL DIG

Menu