Samfund & Individ
Illustration: Gita Emilie Sitanala Andersen

Hvem vil tage sig af vores børn og syge?

Færre og færre unge ønsker at blive pædagog, lærer eller sygeplejerske. Et presset arbejdsmiljø og stadig mere nidkære dokumentationskrav efterlader mindre tid til kerneopgaven og er med til at tømme velfærdsfagene for mening. Hvis de igen skal blive attraktive for de unge, er der brug for at erstatte detailstyring med tillid.

Samfund & Individ
Illustration: Gita Emilie Sitanala Andersen

Stadig færre unge søger ind på velfærdsuddannelserne for at uddanne sig til lærer, pædagog eller sygeplejerske. Det er fag, hvor der mangler hænder allerede, og det er et stort problem, hvis vi vil have velfærdssamfundet til at hænge sammen.

Men udviklingen overrasker ikke Jan Thorhauge Frederiksen, der er lektor i pædagogik ved Københavns Universitet og forsker i professionsuddannelserne. Han mener, at den faldende søgning er en meget naturlig konsekvens af arbejdsvilkårene i velfærdssektoren.

Den offentlige velfærd – skoler, daginstitutioner, sygehuse og plejehjem – har stor politisk bevågenhed. Alle vil gerne sikre bedst mulige forhold for vores børn, vores syge og vores gamle. Men ofte handler løsningerne om at skrue op for detailstyringen og øge kravene til dokumentation og kvalitetssikring.

Og det betyder, at de enkelte medarbejdere oplever et meningstab i hverdagen, hvor de bruger mere og mere tid på at dokumentere, hvad de foretager sig, og mindre på kerneopgaven – hvad enten det er undervisning eller sygepleje.

”Det skal beskrives, præcis hvordan man arbejder. Man skal leve op til læreplaner eller forskellige andre typer fællesmål, bruge tid på at dokumentere det og sørge for, at planerne er lagt op i forskellige elektroniske dokumentationsredskaber. Det opleves ikke som særlig meningsfuldt,” siger han.

Hvis vi vil sikre gode forhold for børn og syge, må vi også sikre gode forhold for det personale, der skal tage sig af dem, påpeger Jan Thorhauge Frederiksen.

Han er ugens gæst i Tænketanken, hvor Julie Meldgaard Harboe taler med ham om, hvordan vi bærer os ad med at bremse flugten fra velfærdsuddannelserne.

...

Lyt til os der, hvor du lytter til dine podcast
Der kan du også lytte til tidligere afsnit af Tænketanken

BIOGRAFIER

Vid&Sans
Journalist, vært og tilrettelægger på podcasten Tænketanken.
Lektor, Københavns Universitet
Lektor i pædagogik ved Københavns Universitet. Han forsker i velfærdsuddannelser og velfærdsarbejde.

ANBEFALET TIL DIG

Hvad Søren sagde Mette?

Statsministerens tale ved Folketingets åbning er en pligthandling dikteret af Grundloven. Men det er ikke en genre, der er størknet – tværtimod. Som Mette Frederiksen demonstrerede med sin tale forleden, er det en sjælden mulighed for at italesætte sit politiske værdigrundlag på egne præmisser.

Sådan opstilles kandidater til Folketinget

Mere end fem gange så mange kandidater opstilles til valg, som der er pladser i Folketinget. Men der er stor forskel på, hvor svært det er at blive stillet op for de enkelte partier. Her giver lektor i statskundskab og partiforsker Karina Kosiara-Pedersen et overblik over, hvordan man kan blive opstillet til Folketinget.

Menu