Kunst & kultur
Foto: Ritzau/Scanpix.

I computerspil er mænd modige og kvinder kønne

Horizon Zero Dawn udfordrer computerspillets klassiske kønsroller. Her er det ikke en stærk mand, der redder en jomfru i nød. Og sådanne spil vil vi måske se flere af i fremtiden.

Kunst & kultur
Foto: Ritzau/Scanpix.

Tidligere i år udkom opfølgeren til computerspillet Horizon Zero Dawn. Spillet har, siden det udkom i 2017, fået meget opmærksomhed for den kvindelige hovedperson Aloy - en stærk, ung jæger-kvinde, der kæmper mod monster-maskiner i en postapokalyptisk verden. Og Sony Interactive Entertainment, der har udgivet spillet, var da også nervøse for, om det var for risikabelt med en kvindelig hovedperson.

Ud over at have en kvindelig frontfigur udfordrer Horizon Zero Dawn også den typiske måde at fremstille mænd og kvinder på i computerspil. Aloy er nemlig meget langt fra den typiske kvindefigur: en letpåklædt og seksualiseret ung kvinde, der skal reddes - eller nedlægges. Og det er ikke kun kvindekaraktererne, der ofte bliver skabt ud fra samme opskrift. Rigtig mange af de mandlige karakterer i computerspil er muskuløse, modige, heteroseksuelle og snedige.

Denne måde at repræsentere mænd og kvinder på er mere udbredt - især i mainstream computerspil. Men måske er det ved at ændre sig. De sidste otte år er der kommet et større fokus på køn i computerspil, og flere virksomheder har fået øjnene op for fordelene ved at lave mere alsidige karakterer.

Er det mere risikabelt at lave et computerspil med en kvindelig frontfigur og mere alsidige karakterer? Og hvordan bliver køn repræsenteret på forskellige måder i computerspil? Det kan du blive meget klogere på, når Maja Jensen fra Tænketanken mødes med Ida Jørgensen, postdoc på IT-Universitetet, til en snak om køn i computerspil.

BIOGRAFIER

Vid&Sans
Journalist og lydredaktør på Vid&Sans. Vært på podcasten Tænketanken og producer af al bærende lyd.
Postdoc, IT-Universitetet
Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen er postdoc på Institut for Digital Design på IT-Universitetet. Hun forsker i spil som kulturelle genstande, herunder hvordan computerspil repræsenterer køn.

ANBEFALET TIL DIG

Demografisk angst

Flere og flere masseskyderier og terrorhandlinger er motiveret af forestillingen om ”den store udskiftning”: Den hvide mand er trængt i defensiven, og drastiske voldshandlinger retfærdiggøres som nødvendigt selvforsvar, skriver professor Mikkel Thorup fra Aarhus Universitet.

Menu