Interview med historien Kunst & kultur
Illustration: Ruth-Anne Degn Dausell

”Digital kunst er lige så reaktionær som portrætmaleriet!”

”Digital kunst er lige så reaktionær som portrætmaleriet!”

Interview med historien Kunst & kultur
Illustration: Ruth-Anne Degn Dausell

Den såkaldte kryptokunst har det seneste år revolutioneret kunstscenen, og i marts blev et digitalt kunstværk solgt for næsten 430 millioner kr. Problemet med digitale værker har hidtil været, at de kunne kopieres i det uendelige. Men den nye NFT-teknologi...

Vær med til festen

Prøv Vid&Sans gratis i 14 dage.

Vid&Sans er nyhedsmediet for dig med sans for indsigt. Vi bringer forskernes perspektiv på både dine og tidens vigtigste spørgsmål. Medlemskabet fortsætter til 89 kr./md. Kom og vær med. bliv medlem

Gråt Guld

Vid&Sans bringer hver uge et ”interview” med en afdød tænker, videnskabsmand eller forfatter om et aktuelt emne. I praksis beder vi en dansk forsker med forstand på den pågældende tænker om at føre pennen.

Walter Benjamin (1892-1940) var tysk forfatter, filosof og kunstteoretiker. Benjamin var marxist og er mest kendt for sit essay ”Kunstværket i den tekniske reproduktions tidsalder” (1935), hvor han formulerede en række principper for forståelsen af tidens nye massemedier.

Hans svar er skrevet af Erik Granly Jensen, lektor ved Institut for Kulturvidenskaberne på Syddansk Universitet. Granly Jensen forsker i kulturelle forandringer og moderne teknologier.

BIOGRAFIER

Vid&Sans
Journalist på Vid&Sans. Skriver bl.a. om religion, migration, kultur og samfundsforhold.
Lektor, Syddansk Universitet
Ph.d. og lektor ved Institut for Kulturvidenskaberne på Syddansk Universitet. Erik Granly Jensen forsker i kulturelle forandringer og moderne teknologier, og ofte i relation til Benjamins teorier om massemedier.

ENDNU MERE GRÅT GULD TIL DIG

Menu